Herken je dat? Dat je een folder door zit te snuffelen en allerlei tractorvermogens tegen komt? En dan ook nog eens met diverse normeringen en in kW of PK? Tja, we begrijpen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet………… In dit artikel willen we je uitleggen hoe het vermogen van New Holland tractoren gelezen dient te worden en wat de verschillen zijn. Mocht je daarna nog vragen hebben, stel ze dan gerust via WhatsApp of stuur ons een mailtje.

======================================================================================================================================

Als je een willekeurige folder openslaat komen de verschillende tractorvermogens je dansend tegemoet. Het lijkt wel of hoe meer vermogens je kunt plaatsen, des te interessanter het lijkt. Niets is minder waar! Als potentiële tractorkoper wil je gewoon weten wat voor “waar” je koopt voor je geld! Enne, hoeveel pk levert die tractor nou die ik aan wil schaffen of gekocht heb? Bij New Holland hanteren we inderdaad diverse vermogens. Dat maakt het soms wat onoverzichtelijk en verwarrend. Want “boosted” vermogen, is dat altijd beschikbaar of zitten er restricties aan?

New Holland plaatst op de motorkap van de T6, T7 (behalve de S modellen) en de T8 series de maximale vermogens inclusief boost. Dat betekent dus het maximale vermogen bij 1.900 toeren per minuut inclusief de vrijkomende powerboost. Deze powerboost is afhankelijk van enkele factoren. Zo heb je de powerboost enkel tot je beschikking wanneer je:

  1. een bepaald vermogen afneemt via de hydrauliek
  2. een bepaald vermogen afneemt via de aftakas
  3. transportwerk verricht vanaf een bepaalde snelheid of versnelling.

Anders gezegd, wanneer je dus een tractor hebt met powerboost maar er mee gaat ploegen, dan heb je dus niet de beschikking over deze boost! Dit is wel een aandachtspunt bij het bepalen welke tractor je nodig hebt en welk vermogen die tractor  moet hebben. Bij de T6.125S, T7.165S de T7.195S, T7.215S en de lichtere modellen tot aan de T5 serie staat altijd het vermogen ZONDER boost op de  motorkap. Je kunt dus precies aan de motorkap aflezen over hoeveel vermogen de motor beschikt. Bijvoorbeeld de New Holland T7.165S heeft dus “gewoon” 165 pk vermogen, precies wat er op de motorkap staat en dat is wel zo duidelijk.

Wat je wel altijd tot je beschikking hebt bij alle tractorseries van New Holland is het maximale vermogen! Dit maximale vermogen ligt bij ongeveer 1.900 rpm en op dat punt bereikt de motor zijn piek. Feitelijk is dit vermogen dus de meest zuivere maat om tractoren onderling te vergelijken!! Een tractor beschikt ook over een nominaal vermogen maar dat ligt bij 2.200 of 2.300 rpm. Het lijkt voor de hand dat de meeste mensen niet volgas geven want het nominale vermogen is bijna altijd een stuk lager dan het maximale vermogen. Beter is het dus om altijd te rijden rond de 1.900 rpm waarbij de tractor zijn maximale vermogen levert en ook nog eens het meest efficiënt met brandstof omgaat.

Even op een rijtje gezet :

Onderstaand zie je de vermogens van een New Holland T6.125S en een New Holland T6.145. Zoals je kunt zien heeft de T6.125S geen maximaal of nominaal EPM (dus boosted) vermogen. Bij 2.200 toeren, het nominale motortoerental, is het vermogen van beide tractoren dus 116 pk. Maar eigenlijk kijk je dus naar het maximale vermogen waarbij beide tractoren eveneens 125 pk onder de kap hebben. Het voordeel van de New Holland T6.145 is dus in dit geval dat de tractor oververmogen heeft en bij bepaalde werkzaamheden dus een extra reserve stand kan aanspreken om toch het werk uit te kunnen voeren.

Tenslotte zijn er ook nog enkele standaard normeringen van vermogen. En die wijken altijd van elkaar af en diverse fabrikanten gebruiken allemaal verschillende normeringen. Zo zijn de meest voorkomende normeringen:

  • ISO TR14396 normering (kale motor, zonder koeling)
  • EG97/68 normering (kale motor, met koeling)
  • ECE R24 normering (kale motor, met koeling)
  • Aftakasvermogen (het vermogen wat aan de aftakas gemeten wordt)

Je zou dus kunnen zeggen dat de ISO norm de meest betrouwbare (is 100%) is omdat hierbij alle waarden bekend zijn wanneer je die om zou gaan rekenen. New Holland adverteert dan ook in zijn folders met deze normering om je als klant de meest betrouwbare informatie te verschaffen die je nodig hebt. De ECE R24 norm is ietwat minder betrouwbaar met pakweg 92% gevolgd door de EG norm en het aftakasvermogen.