Hoe zit dat nu precies, die registratie en kentekenplaatplicht die er vanaf 1 januari 2021 gaat gelden voor landbouwvoertuigen? Die 1 januari 2021 is al best dichtbij en nog steeds zijn er best veel vragen en onduidelijkheden over wat er nu precies gaat gelden vanaf deze datum en welke actie je als eigenaar van een landbouwvoertuig nu moet gaan ondernemen. In dit artikel, waarvan de inhoud o.a. is ontleent aan informatie van de FEDECOM, CUMELA en RDW, hopen we je antwoorden te verstrekken op deze vraag.

Vanaf 1 januari 2021 geldt er een registratieplicht voor bestaande en nieuw te leveren landbouwvoertuigen die gebruik maken van de openbare weg. In de zogenaamde conversieperiode van 1-1-2021 tot en met 31-12-2021 kan je dus tractoren en landbouwvoertuigen vooral administratief registreren. Dat registreren bestaat uit het inschrijven en tenaamstellen van het voertuig in het kentekenregister van de RDW.  Ook na deze datum kan je uiteraard nog steeds voertuigen blijven registreren maar er zit wel een belangrijke kanttekening aan…. Als je na 2021 een tractor of landbouwmachine wilt registreren is er een keuring bij de RDW verplicht. En dat brengt natuurlijk kosten met zich mee…. Het is daarom raadzaam om je tractor of machine tijdig, dus voor 1-1-2022 te registreren bij de RDW om zo een verplichte keuring te ontlopen. O ja, registreren kan pas vanaf 1 januari 2021 dus is nu nog niet mogelijk!

Voor wat betreft die registratieplicht geldt het volgende:

  • registratieplicht is van toepassing voor landbouwtractoren op wielen (categorie T)
  • registratieplicht is van toepassing voor landbouwtractoren op rupsen (categorie C)
  • registratieplicht voor aanhangwagens zoals bijvoorbeeld een kipper die sneller rijden dan 25 km per uur
  • registratieplicht voor verwisselbare en getrokken uitrustingstukken zoals een getrokken hooischudder of rooimachine die sneller rijden dan 25 km per uur
  • en tenslotte is er een registratieplicht voor motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS) voertuigen met een maximum constructiesnelheid van meer dan 6 km/uur

Als eigenaar van een tractor of landbouwmachine ben je zelf de aangewezen persoon om je machine te registreren. Dat kan door naar de website van de RDW te gaan en daar diverse gegevens over het voertuig in te vullen zoals serienummer, merk, type enz. De kosten hiervan bedragen €18 per registratie dus wanneer je 10 stuks machines wilt registreren ben je €180 kwijt.. Overigens is het mogelijk om meerdere tractoren en voertuigen in een keer te registreren. Wanneer je dus een voertuig hebt geregistreerd en de RDW keurt deze goed, dan ontvang je binnen enkele werkdagen het kentekenbewijs op de deurmat. Met het kentekenbewijs of beter de kentekencard kan je zelf een kentekenplaat laten maken bij een automaterialenzaak. De kosten van een kentekenplaat bedragen ongeveer €15 per stuk.

Die registratie gebeurt op basis van 10 punten die hieronder puntsgewijs worden weergegeven. Het meeste van de onderstaande punten kan je ook terug vinden op het Certificate of Conformity formulier (CoC formulier) of het Certificaat van Oorsprong, zeg maar de tractor papieren:

  1. Voertuig Identificatie Nummer (VIN) of serienummer
  2. Vermelding of het voertuig is voorzien van een GV of grensverkeer kenteken
  3. Voertuigcategorie (categorie T of C)
  4. Merk
  5. Handelsbenaming
  6. Type
  7. Bouwjaar
  8. Brandstoffen
  9. Maximum constructiesnelheid
  10. Voertuigomschrijving (enkel van toepassing bij MMBS)

Nou kunnen we heel gedetailleerd ingaan op de bovenstaande 10 punten. Maar daarmee wordt het misschien niet een twee drie duidelijker… Daarom beperken we ons in dit artikel tot een paar belangrijke zaken die wel het benoemen waard zijn! Zoals bij de Handelsbenaming en Type. Dat is misschien wat verwarrend want bij een New Holland T7.230 is de handelsbenaming T7.230 maar dat kan soms ook iets anders dan het type zijn! In dit specifieke geval is zowel de handelsbenaming als het type hetzelfde. Wat bij de registratie van belang is, is dat de handelsbenaming verplicht moet worden ingevuld. Het type is niet noodzakelijk al kan je het, indien bekend, gewoon mee invullen. Verder is de maximum constructiesnelheid een belangrijke!! Deze bepaalt namelijk of een tractor straks APK plichtig is of niet. Het verdient dus even de aandacht om goed na te kijken en te denken wat je hier invult! Een tractor die een constructiesnelheid heeft van 50 km per uur is APK plichtig tenzij je kunt aantonen dat ie begrensd is op 40 km per uur. Met andere woorden, de constructiesnelheid op het kentekenbewijs moet overeen komen met de werkelijke snelheid. Tenslotte is het nog even goed om het bouwjaar aan te stippen. Op het typeplaatje van de tractor staat ook een bouwjaar. Stel dat dit nu 2017 is. Dan voer je in het kentekenregister het volgende als bouwjaar in: Datum Eerste Toelating (DET) is 30-6-2017. Alle BESTAANDE tractoren en voertuigen hebben een eerste toelating van 30-6 aangevuld met het bouwjaar van de tractor wat je terug kunt vinden op het typeplaatje. Voor alle NIEUWE tractoren geldt uiteraard de datum van registreren aangevuld met het juiste bouwjaar.

Om het een en ander te verduidelijken heeft de FEDECOM een beslisboom ontworpen waarin de registratie- en kentekenplicht voor landbouwvoertuigen wordt uiteengezet. Deze beslisboom kan je hier downloaden en/of bekijken. Ook als je meer vragen hebt of je verder in de materie wilt verdiepen verwijzen we je naar de website van FEDECOM.

Download hier de beslisboom Registratie en kentekenplicht van FEDECOM

Download hier de beslisboom APK keuring van FEDECOM

Bekijk hier de 10 meest gestelde vragen over kentekening van landbouwvoertuigen

Bronnen: Cumela, Fedecom en RDW