Het is al een tijdje stil geweest omtrent nieuwe fruitteelttractoren van New Holland maar nu hebben we een primeur! Deze week wordt de EIMA in het Italiaanse Bologna gehouden en daar zal naar verwachting een gloednieuwe fruitteelttractor zijn opwachting maken!! En daar zijn we razend benieuwd naar wat de nieuwe specs van deze nieuwe serie zal worden. In dit artikel lichten we een tipje van de sluier op..

De nieuwe New Holland fruitteelttractoren van New Holland gaan, net als de andere series, ook voldoen aan de strenge Stage V emissie eisen. Deze strenge Europese eisen, waar alle fabrikanten aan moeten voldoen, zorgen voor best wel wat uitdagingen om alle techniek op een specialistische tractor als de fruitteelttractoren weg te werken… Toch zijn de ontwerpers van New Holland er aardig in geslaagd om het geheel een fraai aanzien te geven en in lijn te brengen met de andere series. De tractor krijgt een geheel nieuwe motorkap en een nieuwe cabine. Van die cabine versie is vooralsnog niet echt duidelijk of ie ook deze week wordt gelanceerd maar de ROPS versie sowieso wel. De ROPS versie krijgt zogezegd een nieuwe motorkap waaronder ook een nieuwe motor huist. De motoren die de nieuwe modellen gaan krijgen omvatten straks ook de Hi-eSCR techniek en maken dus voortaan gebruik van Ad-Blue. Echter, er is wel een kanttekening. Het lichtste model, de T4.80, zal geen Ad-Blue gebruiken en ook een andere motor onder de kap hebben dan de andere modellen. Het lichtste model maakt gebruik van de bestaande F5C 3,4 liter motor terwijl de andere modellen de nieuwe 3,6 liter motoren gaan gebruiken die inmiddels ook de T5 Utility serie aandrijven. Bovendien komt er een nieuw topmodel bij, de T4.120. Voorheen was de T4.110 het zwaarste model maar er wordt nu dus een zwaarder model met maximaal 120 pk aan het gamma toegevoegd.

De nieuwe serie fruitteelttractoren zal uit de volgende modellen en varianten bestaan:

T4.80 Stage V CAB/ROPS V/N/F 3,4 F5C motor CEGR met uitlaatgas recirculatie
T4.90 Stage V CAB/ROPS V/N/F 3,6 F5C motor Hi-eSCR emissie techniek met Ad-Blue
T4.100 Stage V CAB/ROPS V/N/F 3,6 F5C motor Hi-eSCR emissie techniek met Ad-Blue
T4.110 Stage V CAB/ROPS V/N/F 3,6 F5C motor Hi-eSCR emissie techniek met Ad-Blue
T4.120 Stage V CAB/ROPS V/N/F 3,6 F5C motor Hi-eSCR emissie techniek met Ad-Blue

 

Qua transmissie veranderd er voorlopig niets. De welbekende DualCommand Hi-Lo transmissies blijven beschikbaar en ook de eenvoudigere SynchroShuttle en PowerShuttle blijven voorlopig beschikbaar. Voor wat betreft de zo gewenste CVT transmissie is er helaas weinig bekend. De verwachting is dan ook niet dat die deze week geïntroduceerd zal worden..

Zoals al beschreven verwachten we nog geen T4 met de nieuwe cabine. Als die er wel zou staan zou dat betekenen dat de nieuwe cabine de zo gewenste vlakke vloer zal bevatten! Daarmee komt de motortunnel te vervallen en heb je voortaan als bestuurder meer vrijheid en beenruimte. Ook de rest van het interieur zal grondig worden opgefrist en van een nieuwe look & feel worden voorzien. Zodra we ook van de cabine versies meer weten kan je dat teruglezen op onze site!

Bron: Tractorum