Misschien heb je je wel eens afgevraagd waar alle New Holland tractoren in de wereld gebouwd worden? Immers, in Nederland hebben we al tientallen jaren geen eigen fabricage of assemblage van tractoren meer en dus worden de in Nederland verkochte New Holland tractoren elders in de wereld gebouwd. In dit artikel geven we je tekst en uitleg waar de verschillende series van new Holland gebouwd of geassembleerd worden.
De grotere series van New Holland, zoals de T6, T7 SWB/LWB en T7 HD series worden allemaal in de grote Basildon fabriek in Engeland gebouwd. Hier staat al jaar en dag een van de grootste tractor fabrieken van New Holland waar oorspronkelijk Ford tractoren van de band rolden. Nadat Fiat en Ford fuseerden tot New Holland werd de productie dus omgedoopt naar New Holland tractoren. De geproduceerde New Holland T6, T7 SWB/LWB en T7 HD series worden voor de gehele wereld geproduceerd en vinden dus hun weg naar alle uithoeken zoals Australiƫ of Amerika. Overigens komen alle aandrijflijnen van de T6, T7 SWB/LWB en T7 HD series uit de fabriek die in de haven van Antwerpen staat. Hier wordt de zogenaamde drivetrain in elkaar gezet wat betekent dat hier de transmissies en achterbruggen gebouwd worden. De Horizon cabines van de New Holland T6, T7 SWB/LWB en T7 HD series komen uit de Franse fabriek te Croix, vlakbij Lille in Noord Frankrijk. Tenslotte worden de Fiat Powertrain Technologies (FPT) NEF motoren gebouwd in het Italiaanse Turijn.
De kleinere series van New Holland, zoals de T5 AutoCommand (AC) en DynamicCommand (DCT), T5 ElectroCommand, T5 Utility, T4 Specialty fruitteeltractoren en Low Profile tractoren evenals de TD5 series worden allemaal in het Italiaanse Jesi gebouwd. Deze grote Italiaanse fabriek, vlakbij Ancona, is de thuisbasis van oorspronkelijk Fiat, en produceert zowel de aandrijflijnen en transmissies zelf. De motoren voor de genoemde series komen dan weer uit Turijn waar FPT de F5C en NEF motoren bouwt. Voor wat betreft de cabines voor alle series is er meer differentiatie. Zo komen de cabines van de T5 AC en DCT uit de Franse fabriek in Croix omdat deze twee nieuwe series dezelfde Horizon cabine hebben als de grotere modellen van New Holland. De cabines voor de overige series worden allemaal in de eigen fabriek van beglazing voorzien en komen van CAB Plus, eveneens gesitueerd in Jesi. Tenslotte komen de cabines van de TD5 serie weer uit Turkije bij Yaris Kabin vandaan waar New Holland al jaar en dag een alliantie mee heeft.
De New Holland TD3.50, T4S en T4 series worden allemaal in het Turkse Ankara gebouwd bij TurkTraktor. Met dit grote Turkse bedrijf heeft New Holland een joint venture en produceert hier dus de genoemde tractorseries evenals de S8000 motoren voor de beide series.
De New Holland compact tractoren, zoals de welbekende Boomer series worden in Zuid-Korea bij LS gebouwd. Met dit Zuid-Koreaanse bedrijf heeft New Holland ook een overeenkomst gesloten om voor hen de compact tractoren te bouwen en te verschepen.
Dan vraag je je misschien nog af, ik mis de New Holland T8 en T9 series?? Tja, die worden dus in de Verenigde Staten gebouwd! New Holland heeft grote Amerikaanse fabrieken staan in Racine, vlakbij Chicago, en Fargo. In die eerste fabriek worden de New Holland T8 series gebouwd en worden ook de transmissies en achterbruggen in elkaar geschroefd. In de Fargo fabriek, in Noord Dakota, komt de machtige T9 vandaan. De motoren voor beide series, de dikke Cursor 9 en Cursor 13, komen dan weer van het centraal Franse Bourbon-Lancy vandaan waar ze door een fabriek van FPT worden gebouwd. Overigens is er ook verschil waar de transmissies van beide modellen vandaan komen. Zo worden de transmissies van de T8 in Racine zelf gebouwd maar de transmissies van de T9 daarentegen komen voor wat betreft de powershift bakken bij het Japanse Univance vandaan en de variabele AutoCommand bakken komen dan weer bij het Duitse ZF in Passau vandaan waar New Holland de bekende ECCOM bakken inkoopt.
Zo, we hopen je wat duidelijkheid gegeven te hebben waar alle New Holland tractoren en onderdelen vandaan komen. De conclusie is dat New Holland als “global brand” werkelijk overal in de wereld productie faciliteiten heeft. In dit artikel hebben we overigens de fabrieken in AziĆ« en Zuid-Amerika buiten beschouwing gelaten.
Bron: New Holland in the world